Министарка Кубуровић о новом Нацрту уставних амандмана, Специјалном суду за ОВК, односима са Приштином и сусрету са хрватским министром правде.
Министарка Кубуровић о новом Нацрту уставних амандмана, Специјалном суду за ОВК, односима са Приштином и сусрету са хрватским министром правде.
ЗА Србију су Хашим Тачи, Рамуш Харадинај и остали косовски Албанци против којих су подигнуте оптужнице и даље лица која се терете за најтежа кривична дела. Налози српских судова за њихово привођење остају на снази. Враћање потерница на којима се они налазе у систем Интерпола резултат је успешне дипломатске офанзиве наше земље. Србија је успела да истера на чистац да су то оптужнице које су донете на основу релевантних закона и да сви треба да поштују међународне прописе.
Овако министарка правде Нела Кубуровић, у интервјуу за "Новости", коментарише одлуку Интерпола да поступа по свим захтевима који стижу из наше земље. Она изражава бојазан да ће Специјални суд за ратне злочине ОВК, на коме инсистира ЕУ, остати "мртво слово на папиру":
Нисам сигурна колико ће тај суд уопште заживети јер се толико дуго најављује подизање оптужница, а ништа се не догађа. Велики број предмета који су били покренути за злочине над Србима, не само последњи случај "Медикус", завршен је обуставом поступка, без икаквог образложења. Ниједан поступак вођен пред приштинским органима и Еулексом није завршен осуђујућом пресудом за злочине над српским и неалбанским становништвом. Штавише, Еулекс најављује да ће смањити своју мисију и да ће у потпуности напустити део који се тиче правосуђа.
- Сматрам да је потврђенa пракса Хашког трибунала у погледу процесуирања Срба и селективности правде. Овом одлуком повећава се лоша статистика у односу на Србе, а сам посупак један је од примера где је нарушено суђење у разумном року без икаквог разлога, а нарочито имајући у виду да је Шешељ био доступан и присутан у Хашком трибуналу. Поступак који траје дуже од 12 година сам за себе говори да су сва правила поступка ефикасне правде ту нарушена.
- Уважили смо велики број примедаба које су стигле и измењено је доста тога. Из редиговане верзије уставних амандмана избрисан је "златни глас" приликом одлучивања у Високом савету судства. Нови предлог предвиђа да ВСС доноси одлуке већином од шест гласова, од укупно 10, како је амандманима предвиђено. У случају да се по одређеним питањима, која ће бити утврђена законом, не донесе одлука у року од 30 дана, савет ће бити распуштен. Желели смо да успоставимо такав механизам који неће дозволити могућу блокаду у раду овог тела.
- Мислим да су ти коментари били злонамерни, јер је и предлог објављен у јануару био врло либералан и давао је већи степен независности него што постоји у много развијенијим европским земљама. Сада су још детаљније прецизиране одредбе које се тичу независности судства, као и део који се односи на самостално располагање буџетом који је правосудним органима одобрен. Укинута је и одредба да министар правде може да покрене дисциплински поступак, а детаљно је дефинисан и појам преместивости судија и разлози за разрешење.
- У новој верзији уставних амандмана изричито је написано да се то неће десити. Односно, да судије Врховног касационог суда настављају да обављају функције и након што овај орган промени назив у Врховни суд Србије. Заменици Републичког јавног тужиоца настављају да обављају функцију у Врховном јавном тужилаштву Србије.
- Прецизирано је да то може бити искључиво правник који има положен правосудни испит и најмање 10 година радног искуства. Њих бира Скупштина, квалификованом већином од три петине посланика, односно пет деветина. У случају да ни на тај начин не можемо да добијемо будуће чланове, формира се посебна петочлана комисија коју чине председници Врховног и Уставног суда, врховни јавни тужилац, председник парламента и заштитник грађана. Они између кандидата који су предложени Народној скупштини бирају чланове ВСС и ДВТ.
- Експерти Венецијанске комисије ускоро ће посетити Србију, а потом ће амандмани бити разматрани на седници комисије у јуну. Након што усагласимо текст са препорукама овог тела, биће прослеђен Влади на усвајање, која га даље упућује Скупштини. Све измене морају бити потврђене и на референдуму. Надамо се да све то може да буде окончано до краја године.
- Министарство правде је задужено да изради амандмане у области правосуђа, а да ли ће још неки део Устава бити мењан, а ту не мислим на преамбулу, о томе још увек није разговарано.
Статус кво не доноси добро ни једној ни другој страни. Пре свега треба инсистирати на ономе за шта се залаже и председник Вучић, а то је проналажење компромисног решења, које ће свим странама донети мир и стабилност.
У тим тврдњама нема правних, већ је реч о искључиво политичким критеријумима. Бриселски споразум има вишу снагу од акта које стране појединачно доносе. Овде је реч о политичкој игри и Приштина покушава на све начине да оствари свој интерес, па макар то било супротно свим међународним правним правилима.
Желим да верујем да тога више неће бити јер је успостављен први корак да се то питање реши на билатералном нивоу. Недавно нам је у посети био министар правде Хрватске и то је велики искорак у односу на сарадњу коју смо имали у претходних неколико година. Договорено је да се формирају две врло битне комисије - за размену тајних спискова, односно лица која се налазе на потерницама Србије и Хрватске, и комисија за процесуирање ратних злочина.
Имамо врло оскудне информације, јер приштински органи углавном делимично или уопште не одговарају на замолнице нашег Тужилаштва за организовани криминал. Чак ни записници о увиђају и обдукцији нам нису достављени благовремено.
Засада нисмо добили ниједну информацију која би нас уверила да се на томе искрено ради. И саме изјаве тужиоца који је преузео истрагу показују не превелико интересовање да се тај случај реши. Наравно, отворено је и питање како то да Еулекс није изразио заинтересованост да се умеша у тај поступак, јер још има надлежност да сам покрене истрагу.
Извор: Новости