У складу са обавезама Министарства правде из Акционог плана за Поглавље 23, решењем министра правде 119-01-00073/2017-06 од 21. априла 2017. године основана је Радна група за израду радног текста Закона о изменама и допунама Закона о парничном поступку. Нацртом наведеног закона биће обухваћене измене и допуне Закона о парничном поступку које се, између осталог, односе на достављање писмена, снимање суђења и процесну дисциплину учесника у поступку, изимајући у обзир релевантне ЕУ стандарде, праксу Европског суда за људска права и Уставног суда, као и досадашња законска и упоредно-правна решења. Чланови Радне групе су на првом и другом састанку Радне групе одржаним 01.06.2017., односно 19.09.2017. године предложили теме на којима ће се заснивати рад Радне групе, а како следи:
1. Достављање - Субјекти достављања;
- Нови начини достављања, електронско достављање.
2. Временски оквир
- Шта све Решење о одређивању временског оквира мора да садржи; - Обавезност временског оквира и одступања.
3. Припремно рочиште
- Предлог да се рокови у вези са припремним рочиштем бришу;
- Предлог да се припремно рочиште закаже тек након пријема свих списа;
- Дефинисати да ли је потребно да на припремном рочишту суд улази у расправљање правних питања;
4. Главна расправа – принципи јединства и концентрација;
5. Злоупотреба процесних овлашћења и сузбијање злоупотребе процесних овлашћења;
6. Другостепени поступак односно поступак по жалби – проблем честог укидања у ситуацијама када одлука може да се преиначи или да се поново отвори расправа;
Потребно је више се кретати ка меритуму, а мање ка укидању одлука;
7. Унапређење посебних поступака пре свега спорова из радних односа у погледу ефикаснијег решавања истих;
8. Утицај униформне примене судске праксе на Закон о парничном поступку;
9. Уједначавање судске праксе и однос Уставног суда;
10. Посебни парнични поступци – механизми за убрзање и евентуално додавање нових посебних парничних поступака са заштиту колективних права и интереса потрошача;
11. Редефинисање спора мале вредности - До ког момента и да ли се уопште може донети пресуда због изостанка у споровима мале вредности;
12. Ревизија – проблем укидања формалног спровођења доказа и идентичног пресуђења;
13. Редефинисати посебну ревизију (предвидети да се она може уложити ако је то значајно за одређено правно питање са евентуалним предлагањем супротних одлука, односно доказивањем супротног пресуђења од онога што је другостепени суд пресудио);
14. Члан 294. Закона о парничном поступку, нема уједначене праксе, судови различито поступају; - Члан 294. став 1. тачка 7. – размотрити да ли тачка 7. треба да буде саставни део овог члана;
15. Уређење одредаба о трошковима поступка; - Трошкови судског поступка код делимичног успеха странке у парници;
16. Спајање поступака, нема императивности да суд изврши спајање поступака;
17. Поступак уређења платног налога;
18. Члан 13. Закона о парничном поступку – везаност кривичном пресудом којом се оптужени оглашава кривим – треба брисати;
19. Члан 4. став 2. – Начело јавности;
20. Члан 149. Закона о парничном поступку;
21. Персонализовање одредби о посебној ревизији;
22. Објављивање пресуде;
23. Искључење и изузеће – неизбалансирани рокови - Члан 69. Закона о парничном поступку – немогуће је да судови поступају у складу са одредбама овог члана;
24. Члан 123. став 5. - Поступање са записником о већању и гласању – нормативно подстакнути промену праксе;
25. Законом нормативно уредити коришћење модерних технологија о чињеницама о којима се воде регистри и евиденције код надлежних органа;
26. Процесна дисциплина – норме о трошковима поступка повезати са процесном дисциплином;
27. Проблем вишеструког укидања пресуде;
28. Члан 383. став 5. – предлог да се поменути став брише;
29. Дисциплински поступак према судијама у Закону о парничном поступку;
30. Преклузија у предлагању чињеница и доказа после одређене фазе поступка – предлог да се одредбе промене;
31. Извођење доказа саслушањем странака постављен је евентуално;
32. Рокови за израду пресуде;
33. Веза између медијације и трошкова парничног поступка;
34. Детаљно образложити шта улази у писмени отправак пресуде у спору мале вредности;
35. Садржина пресуде;
36. Члан 204. Закона о парничном поступку – отуђење спорног права у току парнице;
37. Право странака да траже промену већа у случају када је другостепена одлука укинута;
38. Сагласна извршна арбитража;
39. Res iudicata (преклузија питања) обавеза странака да не цепају захтеве, предлог да сви захтеви који се односе на исти догађај буду поднети у истој тужби;
40. Потрошачи – масовке;
41. Тужбе и противтужбе – спајање;
42. Предлог да се регулише постојање посебних питања која би суду помогла у одлучивању; 43. Снимање сведочења;
44. Прописати обавезне детаљне разлоге као основ за одлагање рочишта;
45. Форма пуномоћја – детаљно уредити форму пуномоћја;
46. Процесна дисциплина – предлог да фриволне поднеске односно поднеске који одступају од материје треба новчано кажњавати;
47. Одбијање тужбеног захтева због недоказаности;
48. Трошкови неодржаног рочишта;
49. Члан 354. став 1. – рок за израду пресуда – предлог да се пропише рок да се судија обрати председнику суда за продужетак рока за израду пресуде;
50. Измена члана 387. став 2. Закона о парничном поступку тако да уместо „у случају да је првостепена пресуда већ једанпут била укинута, другостепени суд не може да укине пресуду и упути предмет првостепеном суду на поновно суђење“ нови став гласи „у случају да је првостепена пресуда већ једанпут била укинута, другостепени суд не може да укине пресуду и упути предмет првостепеном суду на поновно суђење осим ако се ради о пресуди на основу признања, пресуди на основу одрицања, пресуди због изостанка и пресуди због пропуштања“;
51. Предлог да се из последњег става члана 326. избаци текст „посебна“ јер против решења која се односе на руковођење расправом није дозвољена жалба уопште;
52. Предлог да се из става 1. члана 371. Закона о парничном поступку изостави текст „није“, а да остане текст „против кога је дозвољена жалба“;
53. Предлог да се у ставу 2. члана 427. Закона о парничном поступку текст „тачка 7. до 9. овог закона“ измени тако да гласи „тачка 7. до 10. овог закона“ будући да је приликом последњих измена тачка 9. постала тачка 10;
54. Предлог да поступак медијације буде детаљније и прецизније дефинисан
55. Предлог да се у тужби обавезно наведе јединствени матични број грађана;
56. Заказивање рочишта;
57. Унапређење ефикасности парничног поступка (одлагање рочишта, достављање, временски оквир, употреба информационих технологија);
58. Уједначавање судске праксе (ревизија, однос Врховног касационог суда и Уставног суда); 59. Оснаживање медијације и успостављање везе између Закона о парничном поступку и Закона о посредовању у решавању спорова;
60. Отклањање грешака и непрецизности у тексту важећег закона,
61. Предлог за измену члана 118. Закона о парничном поступку на начин да се уместо састављања записника израђује транскрипт, а излагања на рочишту снимају ради накнадне провере транскрипта. Транскрипти би се достављали странкама које би имале кратак рок за достављање примедби ограничених на исправку грешака у куцању, након чега би им се достављала коначна верзија транскрипта. Предлог је да се поменута имплементација спроведе у фазама.
62. Предлог за одлагање рочишта мора да садржи образложење;
63. Предлог да након подношења предлога за одлагање рочишта судија одмах донесе одлуку којом се утврђује да ће трошкови одлагања рочишта пасти на терет странке по чијем предлогу се рочиште одлаже. Висина трошкова, у оваквим случајевима, биће одређена сходно важећој тарифи у тренутку доношења одлуке, а сама одлука представљаће саставни део пресуде;
64. Предлог да се, у случају да судија утврди да се разлог за одлагање рочишта базира на злоупотреби процесних овлашћења, примене одредбе закона о новчаном кажњавању.