Ministarstvo pravde
Република Србија | Министарство правде
  • L
  • En
  • О нама

    Министар

    Министар
    • Министар
    • Руководство
    • Уређење
    • Извршење кривичних санкција
    • Управљање одузетом имовином
    • Цркве и верске заједнице
    • Контакт
    • Архива
  • Вести
  • Јавност рада

    Обавештење о тачном времену и месту одржавања округлог стола о Предлогу стратегије заштите података о личности за период од 2023. до 2030. године, који ће се одржати 27. марта 2023. године у Новом Саду

    Обавештење о тачном времену и месту одржавања округлог стола о Предлогу стратегије заштите података о личности за период од 2023. до 2030. године, који ће се одржати 27. марта 2023. године у Новом Саду
    • Испити
    • Документа
    • Јавне расправе
    • Јавне набавке
    • Буџет
    • Средњорочни план Министарства правде за период од 2023 до 2025
  • Правосуђе

    Статистика о раду судова опште надлежности

    Статистика о раду судова опште надлежности
    • Статистика о раду судова опште надлежности
    • Надзор
    • Статистика
    • Искључи насиље
    • Правосудна мапа Србије
    • Реформа
    • Правосудне професије
    • Статистика у привредним споровима
    • Све о јавним бележницима
    • Све о узбуњивачима
    • Опортунитет
    • Медијација
    • Закон о парничном поступку
    • Трговина људима
    • Судска пракса
    • Портал правосуђа Србије
    • Конференција "Правосуђе и привреда 2019."
    • Евиденција
    • Мрежа судова
  • Регистри

    • Регистар неплаћених новчаних казни и других новчаних износа
    • Државни органи, организације и правна лица које спроводе обуке за посреднике
    • Именик јавних извршитеља
    • Регистар судских вештака
    • Списак јавнобележничких канцеларија
    • Адресар за оверу потписа, преписа и рукописа
    • Регистар посредника
    • Електронска евиденција сталних судских преводилаца и тумача
    • Регистар цркава и верских заједница
    • Регистар пружалаца бесплатне правне помоћи и бесплатне правне подршке
  • Међународна сарадња

    Међународна правна помоћ

    Међународна правна помоћ
    • Европскa комисија за ефикасност правосуђа
    • Међународна правна помоћ у грађанским стварима
    • Међународна правна помоћ у кривичним стварима
    • Поглавље 23
    • Преговори са ЕУ
    • Билатерални споразуми и међународне конвенције
  • Услуге

    Притужба на рад правосудних органа

    Притужба на рад правосудних органа
    • Притужба на рад правосудних органа
    • Захтеви за остваривања права на приступ информацијама од јавног значаја
    • Испити
    • Конкурси
    • Међународна правна помоћ
    • Накнада штете
  • Контакт

    Именик

    Именик
    • Именик
    • Често постављана питања
    • Корисни линкови
  • Conference 2019
  • О нама
  • Вести
  • Јавност рада
  • Правосуђе
  • Информације од јавног значаја
  • Регистри
  • Међународна сарадња
  • Законодавство
  • Услуге
  • Контакт
  • Актуелно
  • О нама
  • Правосуђе
  • Трговина људима
  • Шта је трговина људима?
  • Правни основи борбе против трговине људима
  • Превентивне мере
  • Подршка жртвама трговине људима
  • Стратешки и институционални оквир за борбу против трговине људима

Трговина људима

Ударна група за борбу против трговине људима

Министарство правде увело је кривично делo Трговина људима из чл. 388. Кривичног законика у Закон о спречавању насиља у породици и такво законско решење у складу је са Конвенцијом Савета Европе о борби против трговине људима.

Кривично дело трговина људима наводи се међу таксативно наведеним кривичним делима у чл. 4 тачка 17. Закона о спречавању насиља у породици, а имајући у виду да се кривично дело трговине људима сврстава у надлежност вишег суда пред којим јавну оптужбу заступа више јавно тужилаштво, чл. 26. став 4. Закона о спречавању насиља у породици предвиђа да "ако је за гоњење учинилаца кривичних дела одређених овим законом надлежно више јавно тужилаштво, виши јавни тужилац именује свог заменика, који је завршио специјализовану обуку, да учествује у раду групе и њоме председава"

Осим сарадње у циљу спречавања насиља у породици, предвиђено је да се Закон о спречавању насиља у породици примењује и на сарадњу државних органа и установа у кривичним поступцима и за друга кривична дела која су таксативно наведена у чл. 4. Закона о спречавању насиља у породици, а то и јесте велики значај закона Закона о спречавању насиља у породици, будући да унапређује мултисекторску сарадњу између свих органа који су дужни да помогну жртви.

Посматрано кроз призму Закона о спречавању насиља у породици, кривично дело Трговина људима из чл. 388. КЗ подразумева да ће прво бити именована лица за везу (чл. 24. Закона о спречавању насиља у породици) и то у сваком вишем јавном тужилаштву, у полицијској управи, вишем суду и центру за социјални рад.

Та лица за везу свакодневно размењују обавештења и податке битне за откривање, гоњење и суђење за кривично дело трговине људима као и за пружање заштите и подршке жртвама трговине људима.

Чланом 25. и 26. Закона о спречавању насиља у породици предвиђени су састав и начин рада Групе за координацију и сарадњу, коју увек чине:

·       заменик вишег јавног тужиоца који групом председава,

·       полицијски службеник посебно специјализован за борбу против трговине људима (члан једног од 27 локалних подручних полицијских тимова формираних за борбу против трговине људима)

·       представник центра за социјални рад.

Поред три стална члана Групе за координацију и сарадњу (представника вишег тужилаштва, центра за социјални рад и полиције) у смислу чл. 25. став 4. Закона о спречавању насиља у породици раду Групе  могу присуствовати :

·       представници Центра за заштиту жртва трговине људима као установе социјалне заштите која врши послове идентификације и обезбеђује адекватну помоћ и подршку жртвама трговине људима у циљу њиховог опоравка и реинтеграције,

·       представници просвете,

·       здравствени радници,

·       Национална службе за запошљавање,

·       невладина организација АСТРА која је посвећена искорењивању свих облика трговине људима и експлоатације, као и ефикасном потрагом за несталом децом, удружење грађана АТИНА за борбу против трговине људима и свих облика родно заснованог насиља

·       представници других удружења и појединци који пружају заштиту и подршку жртвама трговине људима.

 

Наиме Група за координацију и сарадњу у овом саставу одржава састанке најмање једном у 15 дана, oдносно по потреби имајући у виду број поднетих кривичних пријава за кривично дело Трговина људима из  чл. 388. КЗ-а, на којим састанцима се:

·       разматрају случајеви када треба да се пружи заштита и подршка жртвама кривичног дела Трговина људима из чл. 388. КЗ-а,

·       израђује индивидуални план подршке и заштите жртви

·       предлаже јавном тужилаштву мере за окончање судског поступка.

Такође, на састанцима Групе за координацију и сарадњу израђује се индивидуални план заштите и подршке који садржи целовите и делотворне мере заштите и подршке жртви трговине људима као и другим члановима њене породице којима је подршка потребна, како је то предвиђено чл. 31. Закона о спречавању насиља у породици.

Дакле, израда индивидуалног плана је и вид предузетих мера у циљу сарадње са организацијама цивилног друштва АСТРЕ и АТИНЕ које се баве пружањем помоћи и подршке жртвама трговине људима.

На тај начин пружена је помоћ жртвама која је предвиђена чл. 12. Конвенције Савета Европе о борби против трговине људима с обзиром да се индивидуалним планом заштите и подршке жртвама пружа помоћ која може да обезбеди прикладан и сигуран смештај, психолошку и материјалну помоћ, приступ хитној медицинској заштити, приступ образовању за децу, право на приступ тржишту рада, стручном усавршавању и образовању.

Важно је споменути члан 29. Закона о спречавању насиља у породици, када се говори о жртвама трговине људима, јер се у њему наводи да су државни органи и установе дужни већ при првом контакту са жртвом кривичног дела Трговине људима да дају потпуна обавештења о органима, правним лицима и удружењима који жртви пружају заштиту и подршку на начин и на језику који жртва разуме на који начин је у смислу чл. 12. Конвенције Савета Европе о борби против трговине људима пружена помоћ жртви трговине људима кроз услуге превођења и тумачења, кроз саветовање и информисање, посебно о њиховим законским правима и услугама које су им доступне, на језику који разумеју.

Такво законско решење у складу је са Конвенцијом Савета Европе о борби против трговине људима, коју је Министарство правде препознало и увело кривично дела Трговина људима из чл. 388. КЗ-а у Закон о спречавању насиља у породици.

 

Трговина људима, као проблем светских размера, једнако погађа земље које се налазе у пост-конфликтном периоду, односно периоду економске и друштвене транзиције, као и индустријски развијене земље.

Трговина људима је вишеслојан, комплексан и динамичан друштвени феномен који захтева свеобухватни (правни и друштвени) приступ проблему, односно примену ефикасних мера на плану превенције, сузбијања, кажњавања учинилаца и заштите жртава, уз обавезну међусобну сарадњу држава.

Као облик тешког и организованог криминала, трговина људима није ограничена на територију само једне земље. Овај феномен, обухватајући фазе врбовања, транспорта и експлоатације жртава, у својим различитим облицима, дешава се на територији земаља порекла, транзита и крајњег одредишта. Жене, деца и мушкарци подвргавају се разноврсним облицима злостављања и искоришћавања којима се повређују њихова основна људска права.

Жртве трговине људима најчешће су жене и деца. "Феминизација сиромаштва", тј. слаба заступљеност жена и њихова дискриминација на тржишту рада, нарочито је карактеристична за земље у периоду транзиције. Број жртава, односно обим и карактеристике трговине људима готово је немогуће утврдити са апсолутном тачношћу. Ово је делом последица непостојања заједничких критеријума свих актера у борби против трговине људима за идентификацију жртава, али и последица непостојања обједињеног система сакупљања и чувања података, који би се примењивао уз обавезу поштовања приватности и идентитета жртава.

 

Пријављивање кривичног дела трговине људима:

Дежурној служби полиције (24 сата) - 192

Управи криминалистичке полиције: +381 11 247 10 19; +381 64 724 10 19; ukp@mup.gov.rs

Лично, у локалним организационим јединицама Министарства унутрашњих послова Републике Србије, полицијским управама, полицијским станицама.

 

 

  • Влада Републике Србије

    Посетите сајт
  • Правосудна академија

    Посетите сајт
  • Народнa Скупштинa Републике Србије

    Посетите сајт
  • Портал „Пиштаљка“

    Посетите сајт
  • Јавни бележници

    Посетите сајт
  • Комисија за тајне гробнице

    Посетите сајт
  • Државно правобранилаштво

    Посетите сајт
  • Републичко јавно тужилаштво

    Посетите сајт
  • Портал судова

    Посетите сајт
  • Искључи насиље

    Посетите сајт
  • Комора јавних извршитеља

    Посетите сајт
  • Комисија за спровођење Националне стратегије реформе правосуђа

    Посетите сајт
  • Високи савет судства

    Посетите сајт
  • Адвокатска комора Србије

    Посетите сајт
  • Уставни суд

    Посетите сајт
  • Врховни касациони суд

    Посетите сајт
  • Државно веће тужилаца

    Посетите сајт
  • О нама
  • Вести
  • Јавност рада
  • Правосуђе
  • Регистри
  • Међународна сарадња
  • Услуге
  • Контакт
  • Сва права задржана
  • 2018